Weg met Plusgroepen


Schaf de plusgroepen in het basisonderwijs af!

Echt??? Ja écht!

Als leerkracht en begeleiders van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong proberen we het zo goed mogelijk doen: we bedenken uitdagende activiteiten, gaan in op interesse voor lezen en rekenen, stimuleren een groeimindset, betrekken ouders bij de ontwikkeling van hun kind, stellen vragen in de hogere denkorde en denken Outside the Box.

Fantastisch! Heel veel leerkrachten zetten zich in om zo te differentiëren in de klas en óók kleuters met een voorsprong tot hun recht te laten komen.

Op sommige scholen is er ruimte om deze groep kinderen extra te stimuleren en te begeleiden. Er wordt dan een plusgroep of plusklas georganiseerd waar kinderen kunnen omgaan met ontwikkelingsgelijken en extra uitdagende activiteiten krijgen aangeboden. Is daar iets mis mee?

Natuurlijk niet!

Waar wél iets mis mee is…  is de naam van het beestje: PLUS-groep of PLUS-klas.

Welke boodschap geef je af met het plaatsen van een kind in een plusgroep? Vanuit de mindset gedachte is juist bekend dat kinderen complimenteren en labelen op hun intelligentie averechts kan werken. Dit leidt mogelijk tot het ontwikkelen van een vaste mindset. Kinderen kunnen zo hun intelligentie als een vaststaand gegeven gaan beschouwen: Ik ben nu eenmaal slim!

Dat lijkt heel plezierig, maar het kan ook faalangst tot gevolg hebben (wat als de opdracht niet lukt, dan moet ik misschien uit het plusgroepje) perfectionisme (ik moet het helemaal goed doen, want ik zit niet voor niets in een plusgroepje) of onderpresteren (moeilijke opdrachten ga ik uit de weg, straks merken ze dat ik het misschien niet kan)

En welke boodschap krijgen de kinderen in de groep die niet worden uitgenodigd voor het plusgroepje? Jij bent niet zo slim? En is er dan ook een MIN-groepje voor wie extra hulp nodig heeft?

Hoe leg je uit aan ouders waarom hun kind niet wordt geplaatst in de plusgroep en een ander kind wel? Hoe kijken ouders aan tegen de tijd en ruimte die hiervoor wordt gereserveerd?

Flexgroepen

Ik wil daarom pleiten voor een andere naamgeving. Een briljante oplossing trof ik aan op basisschool De Hobbitburcht in Alphen aan den Rijn. Daar wordt gewerkt met FLEX-groepen.

De naam zegt het al, de groepen zijn flexibel in samenstelling én onderwerp. De samenstelling van de groep kan variëren, er kan worden gekeken naar ondersteuning, interesse of behoefte aan uitdaging. Na een periode van zo’n zes tot acht weken kan de flexgroep plaatsmaken voor een nieuwe flexgroep, met een nieuw onderwerp en een andere samenstelling van de groep.

Mogelijk gaat een kind naar een flexgroep om samen techniek te ontdekken, of wordt het geplaatst in een flexgroep over mindset, of juist een flexgroep om technisch lezen te oefenen. Misschien leert het schaken in een flexgroep, of koken en misschien is er wel een speciale tafel-leer-flexgroep. Zoveel mogelijkheden!

Welke boodschap geef je hiermee af?

Dat iedereen op school zich inzet om verder te leren en zichzelf te ontwikkelen!

(Inderdaad, dat is dan weer de groei-mindset!) En soms gaat dat handiger in een kleinere groep; een flexgroepje.

Weg met de PLUS- groepen en leve de FLEX- groepen!

 

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *