Thema ‘Voor altijd jong’


Kinderboekenweek: Voor altijd jong!

 

child_pushing_grandmother_on_plastic_tricycle

 

Aftrappen met het Rollatorlied!

Weer een geweldig origineel liedje van Sesamstraat. De strekking: ‘Ik wil later, ook een rollator’ 😉

Hieronder een les waarin kinderen de rollator eerst goed bestuderen en namaken. Vervolgens krijgen ze de opdracht een extra functie te bedenken, en zo de rollator 2.0 uit te vinden!

 

Wat is een rollator?

Zorg ervoor dat je een rollator in de klas kunt laten zien. Lenen bij een opa of oma, een verzorgingstehuis of een verpleegmiddelenwinkel is een mogelijkheid. Het is natuurlijk het mooist als je hem gedurende de kinderboekenweek mag houden, zodat ze er in de huishoek mee kunnen spelen.

Zet de rollator in de kring en bekijk de rollator uitgebreid met de kinderen:

  • Wat is het?
  • Kun je door het woord ‘rollator’ al iets te weten komen?
  • Waar is het voor?
  • Doe het eens voor?
  • Wie gebruikt het?
  • Hoe werkt het?
  • Is het verstelbaar?
  • Waar is het van gemaakt?

Ik heb kinderen eerder eens een fiets laten natekenen, met bijzonder leuke resultaten. Leuk om dit nu met de rollator te doen! Zet de rollator op een tafel, zodat iedereen hem goed kan zien.

Vraag de kinderen om zoveel mogelijk onderdelen op te noemen. Hierdoor richt je de aandacht op de details en zullen deze ook worden meegenomen in de tekening. Bespreek welke onderdelen je in ieder geval terug wil zien. Knutselen, Knexx of ander constructiemateriaal gebruiken kan natuurlijk ook.

Wanneer de getekende en geknutselde rollators klaar zijn zijn, kun je ze samen bekijken en bespreken.

Uitvinders gezocht!

Bespreek (de volgende dag)  het volgende met de kinderen: Wat als de rollator nog een éxtra functie zou hebben? Hoe zou je hem leuker, handiger, avontuurlijker, mooier kunnen maken? Wat zou de rollator dan kunnen of doen? Alles kan en mag: je mag je fantasie gebruiken om de meest geweldige rollator te laten maken.

Mooi moment om de kleuters even denktijd te geven. Wanneer je de ideeën direct laat opnoemen, passen sommige kinderen hun originele ideeën aan, dat zou jammer zijn!

Een mooie oplossing is, om kinderen die een idee hebben, dit in je oor te laten fluisteren. Vervolgens mogen ze naar hun tekening/ knutsel om het idee meteen uit te werken.

Blijft er een groepje over dat het lastig vindt om iets te bedenken? Suggereer dat er een speciale knop op de rollator zit, als je daarop drukt, dan…. Doe ze eventueel een ideetje aan de hand.

Laat de kleuters verder aan hun rollator tekenen of knutselen, maar nu mét deze extra functie. Deze rollator kan iets heel handigs!

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten, leuk als je in een reactie laat weten wat de kleuters hebben bedacht!

http://www.schooltv.nl/vid…/rollator-liedje-uit-sesamstraat/

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *