Thema Middeleeuwen: Start


Wanneer het over werken met hoogbegaafden gaat, hoor je vaak de kreet ‘top-down’ werken. Dat wil zeggen dat je start vanuit het geheel en van daar uit in gaat inzoomen op de details. Dit in tegenstelling tot het opbouwen van de lessen in kleine stapjes. Maar hoe pas je dit nu toe binnen je thema met slimme kleuters?

Een tijd geleden hebben wij gewerkt aan een thema rondom de middeleeuwen. Bij het kiezen van het nieuwe thema heb ik me door de kinderen laten leiden. Tijdens een kringgesprek hebben zij aangegeven waar ze graag meer over willen weten. Daar kwamen verschillende thema’s uit die we in een halfjaar tijd hebben uitgewerkt in de klas. In het thema ‘De Middeleeuwen’ kon ik veel wensen van de kinderen onderbrengen: ridders en prinsessen, kastelen, kleding, voeding en nog meer.

Tijdens een eerste kringgesprek heb ik met de kinderen besproken dat we een eigen middeleeuws land zouden gaan bedenken en in dat land zullen we de komende tijd wonen met elkaar. Het is een land zonder de moderne techniek en elektriciteit. Wat zou een land eigenlijk allemaal nodig hebben?

De kinderen kwamen met uiteenlopende ideeën. Een land heeft nodig:
– een Naam
– een Koning en Koningin
– Regels
– Geld
– Een taal
– Kleding
– Huizen, kastelen, wegen
– Een vlag
– Verdediging/wapens
– Gerechten
– etc!

Vanuit dit startpunt hebben we een heel aantal weken enthousiast gewerkt. Zoals je ziet komen de kinderen met onderwerpen waarbij je prima aan de slag kunt met maatschappelijke vorming ( regels en wetten, koningshuis, democratie) taal ( een eigen taal bedenken) constructie ( huizen, kastelen en wegen ontwerpen) techniek ( wapens zoals trebuchets onderzoeken en maken) kunst ( vlaggen en wapens ontwerpen) rekenen ( eigen munteenheid bedenken en hiermee rekenen) en natuurlijk geschiedenis!

Allereerst hebben we met elkaar de naam bedacht: Bonkebal werd de naam van ons eigen land!

Hierna volgens allerlei berichten over de uitwerking van het thema. Voordat ik daarmee verder ga nog een tip. Ik heb gemerkt dat veel slimme kleuters in mijn groep niet zo gevoelig zijn voor afteken systemen waarbij zij ‘verplichte’ werkjes moeten doen. Natuurlijk krijg je ze zover, maar het werk wordt met geringe betrokkenheid uitgevoerd en levert dan weinig op.

Het werkt in mijn groep beter om eigen initiatief van de kinderen te stimuleren en veel uitdagende activiteiten aan te bieden in de hoeken van mijn groep. Per thema hang ik voor ieder kind een afteken blad op. Wanneer zij tijdens de werkles een activiteit doen die past binnen het thema EN waar ze iets van kunnen leren, noteren we dit. Dat mag een activiteit zijn die het kind zelf heeft bedacht, bijvoorbeeld een zelf-ontworpen kralenplank of een brief aan de koning. Of een activiteit die de leerkracht heeft voorbereid.

Voor dit thema hebben we gekozen voor schilden waarop hun ‘wapenfeiten’ genoteerd worden. De meeste kinderen werken heel hard om hun schild zo vol mogelijk te krijgen!

Boeken ter inspiratie voor dit thema:

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *