Thema Middeleeuwen: rekenen met geld


In een reeks blogartikelen vertel ik je hoe we top-down het thema Middeleeuwen een invulling geven. Als uitgangspunt hebben we bedacht een eigen, middeleeuws land te ontwerpen: Bonkebal! Zo’n eigen middeleeuws land hoort natuurlijk ook een munteenheid te hebben. Daar zijn we mee aan de slag gegaan!. Over de naam waren we het snel eens: in Bonkebal betaal je uiteraard met Bonken.

Onderzoek naar geld

Allereerst doen we een gezamenlijk onderzoek naar geld:

  • we maken afdrukken maken van munten met po.tlood en papier of in klei.
  • we trekken munten om en tekenen ze na
  • we zoeken uit welke waarde verschillende munten en briefgeld hebben
  • we kijken goed welke materialen (metalen, papier) ervoor worden gebruikt

En dan zijn wel klaar om zelf een munteenheid te gaan ontwerpen.

verzameling van ons onderzoek naar geld.

Rekenen met geld, een eigen munteenheid

In een onderwijsleergesprek bepalen we samen welke waarden we willen hebben:
munten van 1 Bonk
munten van 5 Bonken
munten van 10 Bonken

Ook bespreken we het procuctieproces en dit leggen we vast. Want alle munten moeten er natuurlijk precies hetzelfde uitzien. We zochten naar een materiaal dat duurzaam is en toch goed door de kinderen te verwerken. Na het bespreken van de voor- en nadelen van verschillende materialen ( papier, plastic, klei, hout) kiezen we voor klei: dit is goed te bewerken, duurzamer dan papier en je kunt de klei verven met verschillende kleuren: brons voor 1 Bonk, zilver voor 2 Bonk en goud voor de Bonken van 10 Bonk:

De uitgetekende handleiding voor de productie van onze munten.

Betekenisvol rekenen met geld

Dit zelfgemaakte geld gebruiken we hierna als munteenheid in ons land. Natuurlijk heb ik ook enkele extra activiteiten uitgewerkt om te leren rekenen met dit geld. Bedragen samenstellen tot 20 en voor sommigen tot 100 was daar één van.

Door het spelen in de themahoek en de huishoek kwam rekenen met geld in onze eigen munteenheid ook heel regelmatig aan de orde. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe ‘asks’ wilde aan schaffen (asks??? Zie bericht over taal…)

Geef een reactie