Thema “De Ruimte” ontdekhoek


foto door Moose

foto door Moose

Wetenschap en techniek bij kleuters?

Jazeker, dat kan! Kleuters die lekker in hun vel zitten zijn bij uitstek nieuwsgierig, ondernemend en graag onderzoekend bezig!

Voor Slimme Kleuters is het onderzoekend leren heel belangrijk. Dit spreekt hen aan op hogere denkorde vaardigheden: analyseren, evalueren en creëren. Zij leren graag inzichtelijk en stellen veel vragen. Een opdracht waarbij de oplossing niet voor de hand ligt is voor hen een echte uitdaging!

Aanleiding voor het inrichten van een ontdekplek waren vragen van de kinderen over astronauten: Waarom heeft hij eigenlijk zo’n pak aan? Het gesprek kwam op het ontbreken van lucht en dus ook luchtdruk in de ruimte. Lucht is dus blijkbaar ook ‘iets’ Wat lucht dan voor ‘iets’ is, wilden de kleuters graag onderzoeken!

Onderzoeksvragen die de kleuters samen formuleerden in de kring:

Kun je lucht zien?

Kun je lucht voelen?

Weegt lucht iets?

Met behulp van een experimentenboek heb ik wat materialen opgezocht om een ontdekhoek in te richten. Ik maakte gebruik van ‘het grote experimenteerboek voor kinderen’ van uitgeverij Deltas. Maar ook Het Proefjesboek is zeer geschikt.

Er zijn talloze experimentenboeken te vinden. Tip: kijk eens bij een Witte Boekenwinkel, of een andere boekenoutlet. Hier vind je vaak mooie boeken voor een klein bedrag. Heb je geen boek beschikbaar, dan kom je met deze site ook een heel eind: http://www.proefjes.nl/categorie/lucht

Deze materialen plaatste ik in de ontdekhoek:

Een bak met water, lege plastic flessen, lege doorzichtige wijnfles, ballonnen, rietjes, plastic bekers, plakband, scharen, papier en potloden, liniaal, div. maten papier, waaronder een groot vel papier ( A3) watjes, zand, pingpongballen, fietspomp, luchtbedpomp, vacuvinpomp met bijbehorende ‘dopjes’

De kleuters gingen aan de slag. Ik vroeg hen 1 onderzoeksvraag te kiezen, en te onderzoeken of ze een of meer  antwoorden kunnen vinden op die vraag. Tijdens een volgend kringmoment mochten ze hun proefje demonstreren. Vragen die ik daarbij stelde: welke vraag heb je onderzocht? Laat maar zien wat je hebt ontdekt. Hoe komt het dat … ? Op welke manier kun je het nog meer laten zien? Wat vertelt dit over lucht?

Onze bevindingen noteerden we op een groot vel papier, voor elke vraag 1 vel. Bovenaan de vraag, bijvoorbeeld: Kun je lucht zien? Op het blad de antwoorden: Ja, als je een ballon opblaast; ja als je bellen blaast onder water; ja als je in een bergje zand blaast. De tekst werd met een tekeningetje verduidelijkt. Hoe meer bewijs, hoe beter we antwoord krijgen op de vraag! Met name de vraag: “Hoe kun je het dan nog meer laten zien?” stimuleerde de kleuters tot verdere experimenten.

Om de leerervaring nog te vergroten kun je de opgedane kennis uit de experimenten uitbreiden met extra informatie ( samenstelling van lucht, wat is luchtdruk, hoe ontstaat wind etc.) en het gebruik van de juiste termen, bijvoorbeeld luchtdruk, experiment, onderzoek.

Een leuk experiment om met de hele groep te doen; als aftrap of als afsluiting van het werken in de ontdekplek: Hoe sterk is lucht eigenlijk?

Blaas 10 ballonnen op. Leg er een plank overheen. Wat zou er gebeuren als er iemand op gaat zitten? Hoeveel kinderen kunnen er maximaal op zitten voor er een ballon knapt? Een spannend experiment, met een voor de kinderen verrassende uitkomst!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *