Sinterklaas


20151116_125521_resizedHet Sinterklaasfeest is weer losgebarsten!

Wat een drukke tijd is het elk jaar weer, met opgewonden, enthousiaste, bange, verwachtingsvolle, lieve, ondeugende en  gespannen kleuters. Een leuke maar ook vermoeiende tijd. Met wat ideetjes voor je Slimme Kleuters hoop ik dat je deze weken uit de voeten kunt.

 

Rookworst met Prentenboeken…

Jarenlang kon je bij Jumbo of C1000 bij producten van Douwe Egberts gratis prentenboeken krijgen. Sinds vorig jaar heeft Unox dit overgenomen, en zo ben ik bij aanschaf van 2 rookworsten 😉 in bezit gekomen van het boekje ‘Piet is Verliefd’.

Bij de boeken van voorgaande jaren zijn ook lessuggesties en werkbladen gemaakt te vinden op http://www.sinterklaasprentenboeken.nl Dit jaar lijkt de site nog niet helemaal actueel te zijn, want ik kon de boeken en suggesties van 2015 nog niet vinden. Hou het in de gaten, misschien worden ze binnenkort geplaatst.

Natuurlijk ben ik zelf direct het eerste boek gaan lezen, nieuwsgierig of ik goede aanknopingspunten kon vinden voor Slimme Kleuters. Hieronder vind je mijn ideeën. Ik probeer komende weken bij elk van de boeken ideetjes te posten. Dit bericht wordt dus uitgebreid met nieuwe ideeën. Heb je zelf nog een leuk idee, stuur dan even een berichtje!

Piet is verliefd

Dit boek is geschreven door Johnny de Mol en geïllustreerd door Pieter Gaudesaboos. Het verhaal loopt naar mijn idee niet helemaal vloeiend; vaart Piet nu echt elke nacht met een zeilboot naar Nederland op en neer? En Sinterklaas is in dit verhaal wel erg streng… De illustraties zijn echter prachtig, niet voor niets is Pieter Gaudesaboos al verschillende keren bekroond. De schematische illustraties spreken tot de verbeelding en vragen om er nauwkeurig naar te kijken. Op de omslag valt er al heel wat te zien; wat is Piet daar aan het doen?  Zonder nadrukkelijk te zijn hebben zowel Pieten als de kinderen en volwassenen in het verhaal allerlei kleuren. Bij elke suggestie lees je waarom de activiteit geschikt is voor Slimme Kleuters.

  • Op pagina 3 en 4 wordt gesproken over de ‘betoverdendzingendeslangenverslindende’ juf Noel. Wat zou deze juf allemaal kunnen? Wat kan/doe/ben je zelf allemaal? Kunnen we voor elkaar en de juf ook van deze lange, mooie woorden maken? Bijvoorbeeld de voetballendegekkegrappenmakende Tess, of de knikkerbaanbouwendesnoepjesverslindende Gijs. Kunnen de kleuters dit ( na-) stempelen op een hoedenstrook? (dit vraagt creativiteit, zelfkennis, taalgevoel: gebruik van de onvoltooide tijd en een goede leesontwikkeling)
  • Op bladzijde 7  staat een gedichtje voor juf Noel op het bord: Liefde is als Marsepein, ik droom ervan bij jou te zijn. Bespreek waarom Piet liefde vergelijkt met marsepein. Omdat het zoet en lekker is? Dan had Piet het rijmpje ook anders kunnen maken: Liefde is als … een pepernoot, suikergoed, chocola, banket, taaitaaipop, speculaas. Kunnen ze het rijmpje op een leuke manier afmaken? Plak de rijmpjes op gekleurde vellen en plak het snoepgoed erbij. ( dit vraagt creativiteit en verbeeldingskracht, kunnen spelen met taal, rijmvaardigheid) 
  • Op pagina 8 gaat juf Noel op zoek naar de geheimzinnige P. Wij weten natuurlijk dat het Piet is, maar de juf niet! Wie zou het allemaal kunnen zijn volgens de juf? Bedenk met de kinderen namen en beroepen met beginletter P. ( dit vraagt – beginklank- analyse en doorzettingsvermogen: stimuleer de kleuters om nog meer woorden met de P te bedenken)
  • Op bladzijde 18 schrijft de klas een brief aan Sinterklaas. Hebben de kinderen uit de klas ook een vraag aan Sinterklaas? Schrijf hem dan maar een brief. Zorg voor mooi Sinterklaas-briefpapier, laat de kinderen zelf de envelop vouwen en een postzegel ontwerpen. Leuk als tijdens het Sinterklaasbezoek Sint de brieven in het grote boek meeneemt en in gaat op de vragen van de kleuters! ( Slimme Kleuters houden van betekenisvolle activiteiten: een echte brief die voor de ‘echte’Sint is, en waar Sinterklaas op in gaat! En verder natuurlijk schrijfvaardigheid, creativiteit in het ontwerpen van de postzegel)
  • Pagina 21/22: mijn favoriete illustratie uit dit boek, wat een prachtig stoomschip! Er zijn zeer veel details te zien, leuk om de kinderen hierbij telopdrachten te geven Wat kun je allemaal tellen? Hoeveel ramen, pakjes, vlaggetjes, schoorstenen, paarden, Pieten etc. zijn er op de boot? Laat ze zelf kiezen wat ze willen tellen. De aantallen kunnen de kleuters registreren door het onderwerp na te tekenen en het getal ernaast te laten stempelen of tekenen. Daarna met een ander laten vergelijken; er moet dan vast nog iets worden nageteld… ( kunnen spelen met getallen, nauwkeurig waarnemen, autonomie door zelf te kiezen wat er geteld wordt)
  • Bij de laatste pagina kun je de kleuters het sinterklaaspaleis in Spanje laten bouwen of tekenen. Ook geschikt voor de kleuters die straks na 5 december nog niet helemaal klaar zijn met het Sinterklaasfeest 😉 ( creativiteit, ruimtelijk inzicht)

 

Sinterklaas is een Snoeperd

In dit tweede boek in de reeks is de tekst van Kin-Lian van der Meij en de illustraties zijn van Job van Gelder. En wat voor illustraties! Ik heb genoten van de prachtige tekeningen in dit boek. Op elke pagina is zoveel te ontdekken, dat het boek het zeker verdient om vaker dan eens gelezen te worden. Iets minder les ideeën dan bij het vorige boek, want ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik vind het een knap drukke tijd!

  • Op de schutbladen zie je allerlei speculaaspoppen, boten en harten. Leuk om uit te laten knippen uit bruin papier en de kinderen met dun penseel en witte verf de patronen te laten tekenen. (Dat vraagt heel wat van de fijne motoriek)
  • Op pagina 2 en 3 worden wel heel grote getallen genoemd. Mooie basis om deze getallen eens te verkennen. Pak er bijvoorbeeld wat eierdozen van 10 bij. Kun je laten zien hoeveel 1 ei is? en 10? en 100? Hoeveel dozen zouden we dan nodig hebben voor 1000 eieren? Etc. ( interesse in grote getallen, inzicht in de telrij, gecijferdheid)
  • Op pagina 4 zie je dat Sint een prijs heeft gewonnen met stafwerpen. Welke sporten of kunsten zou je nog meer kunnen bedenken meteen staf? Geef een denkbeeldige staf door in de kring, of pak een stok uit het speellokaal, en laat de kinderen bedenken wat ze kunnen doen: Vissen? Slootje springen? Hockey? Gewichtheffen? Ideetje voor een gymles? (creëren)
  • Op pagina 15 en 16 zie je een mooi parcours voor de Sint. Je hebt vast een Sinterklaaspoppetje in de klas. Laat de kinderen voor deze Sint van bouwmaterialen een mooi parcours maken met minimaal 10 activiteiten waar Sint weer fit van wordt. (creëren)
  • Tot slot: Dat moet Sinterklaas natuurlijk nooit meer doen! Misschien kunnen de kinderen een mooi verkeersbord ontwerpen voor op de deur van de voorraadkamer, voor als hij het een keertje is vergeten. Bekijk verschillende verkeersborden en laat de kinderen er eentje tekenen, schilderen of knutselen… ( creëren)

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *