Uitdagend ontwikkelingsmateriaal



Ben je op zoek naar uitdagende ontwikkelingsmaterialen? Het goede nieuws is dat je ze al in huis hebt!Door gebruik te maken van hogere denkniveaus kun je je materialen zo inzetten, dat ze ook voor slimme kleuters interessant zijn en blijven. Hiervoor maak ik gebruik van de Taxonomie van Bloom. Dit model laat zien dat er verschillende denkniveaus zijn, die elkaar opvolgen in complexiteit. De meeste ontwikkelingsmaterialen richten zich op de drie lagere orde-denkniveaus: onthouden, begrijpen en toepassen. Door van Slimme Kleuters ook de hogere orde-denkniveaus gebruik je de bestaande ontwikkelingsmaterialen op een uitdagende manier!

Dus aan de slag met opdrachten waarbij de kinderen moeten analyseren, evalueren of creëren!

 

Voorbeelden en uitleg bij de verschillende denkniveaus van Bloom:

Onthouden: de meest eenvoudige vorm, je vraagt kinderen iets te herhalen dat eerder is aangeboden. Ze herkennen, benoemen, kennen (spel-)regels       

Bijvoorbeeld: Dat kan gaan om kennis: leg de plaatjes bij ‘zomer’ of ‘winter’                                                                                              

Of een vaardigheid: bij een puzzel zoek je eerst de hoekjes, dan maak je de randen

Begrijpen: Kinderen kunnen de begrepen inhoud in eigen woorden weergeven, een voorbeeld ergens van geven, het uitleggen.          

Bijvoorbeeld: Zoek plaatjes in een tijdschrift die bij ‘winter’ horen, waarom heb je deze uitgekozen?                                                  

Leg eens aan een andere kleuter uit hoe je deze puzzel kunt maken?

Toepassen: in een nieuwe situatie het geleerde kunnen toepassen.    

Bijvoorbeeld: Het is winter, welke kleren trek je aan?                                                                                                                                        

We hebben een nieuwe puzzel, kun je deze ook maken?

Analyseren: experimenteren, logisch redeneren, conclusies trekken, zien wat ontbreekt.  

Bijvoorbeeld: We gaan spelen met ijsklontjes. Hoe kun je het ijsklontje laten smelten? Bedenk eens hoe je dat sneller kunt laten gebeuren? 

We hebben een nieuwe puzzel, ik geef je alvast 1 stukje. Wat denk je dat de afbeelding van de nieuwe puzzel is?

Evalueren: kritisch denken, beoordelen           

Bijvoorbeeld: Van welk seizoen houd je het meest? Waarom?                                                                                                                          

Leg de puzzels eens van moeilijk naar gemakkelijk? Welke denk je dat je al kunt maken? Welke is  nog moeilijk?          

Creëren: combineren, iets nieuws bedenken, dingen samenvoegen tot iets nieuws. 

Bijvoorbeeld: Bedenk en teken of knutsel een kledingstuk at nu nog niet bestaat en waarin je het heerlijk warm hebt in de winter!

Ontwerp een nieuw soort puzzel. Hoe zien de stukjes eruit? Wat voor afbeelding bedenk je?

Zelf aan de slag met het bedenken van uitdagende ideeen bij ontwikkelingsmaterialen

In de trainingen die ik geef op basisscholen vraag ik leerkrachten om met hun eigen ontwikkelingsmaterialen mee te nemen. Vervolgens gaan we, na een inleiding over de taxonomie van Bloom, aan de slag om ideeën te bedenken om de materialen op een andere manier in te zetten.

Ik hoor vaak terug dat het enorm verfrissend is om je materialen eens met andere ogen te bekijken. Ik zie elke keer opnieuw dat er in korte tijd de leukste opdrachten worden bedacht! De resultaten en mijn eigen ideeën heb ik de afgelopen jaren gepubliceerd in de serie ‘Doe meer met…’

Hiernaast zie je allerlei ideeën die tijdens een korte brainstorm zijn bedacht zijn bij een puzzel.

Zou je daar ook eens mee aan de slag willen? Kijk dan eens op de pagina met trainingen wanneer ik bij je in de buurt ben, of mail me om een teamscholing te plannen.

*Met dank aan: Anne Frankschool Leiden, ABS Middelburg, De Vlinderboom Amsterdam,  Immanuel school Boskoop, De Regenboog Voorhout en Pro Rege Amsterdam. Jouw school ook hierbij? Neem contact op voor een training ‘signaleren kun je leren’ of ’11 gouden regels voor het omgaan met Slimme Kleuters’

Uitdagende ideeën bij ontwikkelingsmaterialen

Er is een mooie uitgave van slimmekleuters beschikbaar in de webwinkel!

Bij 12 bekende ontwikkelingsmaterialen zijn de beste 8 uitdagende ideeën geselecteerd. De uitdaging zit in het aanspreken op een hoger denkniveau (taxonomie van Bloom) óf een extra beroep doen op geletterdheid, gecijferdheid en geheugen. De opdrachten zijn origineel, hebben een pakkende naam én kunnen snel en eenvoudig worden uitgelegd. (meestal binnen 1 minuut) Zo kunnen ook je slimme kleuters, op eigen niveau, werken met de bestaande materialen in de klas.

Per materiaal vind je dus een kaart met 8 opdrachten. Je kunt van de kaarten een waaier maken, een aftekenboekje, of je plakt de ideeën aan de binnenkant van het deksel van bijvoorbeeld Tello, Ringen en stokjes of Vertiblocs. Net wat jij handig vindt!

Voor €7,95 kun je dit pakket downloaden. Je mag het vervolgens in alle groepen op jouw school inzetten. Mooi toch?!

 

Geef een reactie