Nieuw lespakket smartgames!


In veel kleutergroepen staan ze hoog op het verlanglijstje: smartgames! Want: uitdaging gegarandeerd. De spellen doen een beroep op logisch denken, ruimtelijk inzicht, redeneren, geheugen en plannen etcetera.

Uit ervaring weet ik dat veel leerkrachten uiteindelijk toch teleurgesteld zijn in deze materialen.  Precies de kinderen die de uitdaging zouden kunnen gebruiken laten de spellen na één of twee keer proberen links liggen, of geven snel op als het moeilijk wordt. Anderen werken wel met de spellen maar spieken bij de oplossingen en gaan zo de echte uitdaging uit de weg. En tot overmaat van ramp raken er onderdelen kwijt en kan het spel niet meer gespeeld worden.

Herkenbaar? Blijf dan lezen want in dit bericht heb ik een aantal leuke oplossingen voor je!

10 geweldige tips voor het effectief inzetten van smartgames in de groep!

 

1. Zo kom je aan voldoende smartgames:

Mag je een klassencadeau aanschaffen met Sinterklaas? Spreek dan met de onderbouwcollega’s af dit jaar smartgames te vragen.  Bestel verschillende soorten zodat je kunt uitwisselen. Kijk ook eens op Koningsdag op de vrijmarkt. Ik kan er elk jaar 2 of 3 aanschaffen voor een klein prijsje.

 

 2. Stukje kwijt?

De uitgever van het merk smartgames duurt nieuwe boekjes en nieuwe onderdelen op, je betaalt alleen verzendkosten! Klik hier om naar het formulier te gaan.

 

3. Geef een duidelijke instructie:

Oók kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong hebben instructie nodig!

 

4. Zet de smartgames in als middel om doorzettingsvermogen te ontwikkelen.

Bespreek met de kinderen vooraf dat het op een zeker moment moeilijk zál worden. Dan is het belangrijk om door te zetten! Met wat hulp, samenwerken of een tip lukt het vast.

 

5. Laat kinderen in 2-tallen werken.

De één maakt een opdracht, de ander kijkt in het boekje of het goed is gegaan. Samen houden kinderen het beter vol en ze leren van elkaar.

 

6. Controleer elke 10e opdracht.

Om vinger aan de pols te houden controleer je elke 10e opdracht. Het kind zet de startsituatie op, daarna neem je het boekje met de oplossing in. Zo kun je monitoren of de kinderen de opdrachten echt maken (zonder te spieken)

 

7. Verplicht werk voor wie het nodig heeft!

Stel eisen: sommige kinderen krijgen binnen in het reguliere aanbod te weinig uitdaging. En hoe kun je leren doorzetten als de opdrachten bijna nooit (net iets) te moeilijk zijn? Stel het werken met de smartgames dus gerust verplicht als je dat nodig vindt, moeilijk moet! Bijvoorbeeld 1x per week 15 minuten op een vaste tijd.

 

 8. Verboden woord:

Het woord ‘saai’ wil je niet meer horen. Als kinderen het woord saai gebruiken zit er áltijd iets anders achter. Het werk kan dan te makkelijk zijn (sla dan bijvoorbeeld een aantal niveaus over) of…  misschien te moeilijk. Het kind voelt zich misschien onzeker: “Het wordt nu wel erg lastig en ik weet niet zeker of ik het kan!”

 

9. Werk met aftekenbladen.

Laat kinderen op aftekenbladen bijhouden welke opdrachten zij hebben afgerond. Je kunt deze gemakkelijk zelf maken, maar je kunt ook werken met de aftekenbladen uit het lespakket Smartgames van slimme kleuters. Je kunt het lespakket hier downloaden.

 

10. Speel zelf ook eens een spel!

Leuk om je hersenen eens te laten kraken… NEem in het weekend eens een spelletje mee om uit te proberen. Leuke besteding van je vrije tijd en je leert meteen hoe het spel in elkaar zit. Zo kun je de kinderen beter begeleiden en handige tips geven. En je kunt eens ervaren wat het met jouzelf doet als je vastloopt. Bijt je door? Vraag je hulp? Of toch even spieken? Interessant he!

 

In het nieuwe lespakket van Slimme Kleuters vind je alles om effectief aan de slag te gaan met de kinderen in je groep:

 

Wat krijg je allemaal?

2 pagina’s met bondige achtergrondinformatie over het doelbewust inzetten van smartgames als middel om te werken aan een groeimindset.

1 pagina met een compacte en duidelijke beschrijving van de werkwijze, fijn om bij de hand te hebben of om over te dragen aan collega’s.

1 pagina met tips voor het zelf samenstellen van een gevarieerd en compleet pakket smartgames.

3 pagina’s met beschrijvingen van de top 10 must-have smartgames.

20 prachtige en motiverende aftekenbladen bij alle smartgames uit de bekende lespakketten* en bij heel veel nieuwe smartgames. Er is ook een blanco-aftekenblad beschikbaar.

*In het pakket vind je aftekenbladen bij alle smartgames die te vinden zijn in Talentenlijn 1 en 2, Levelspel 1 en 2, Sterpakket onderbouw en de Slimme Kleuterkist.

Je bestelt het nieuwe pakket voor €11,95 in de webwinkel. Eenmaal aangeschaft mag je het in alle groepen bij jou op school inzetten. Het pakket is bedacht voor slimme kleuters, maar is óók in groep 3 en 4 heel goed te gebruiken. Snel naar het Lespakket Werken met Smartgames

 

 

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *