Met een ei (2)


easter-613409_1280Rara wat komt er uit het ei?

Deze keer een opdracht om het creatieve brein te prikkelen. Werk je graag met de taxonomie van Bloom? Dan kun je hierin vast de hogere denkniveaus ontdekken!

Vertel en beleef met de kleuters het volgende verhaal, maak het interactief!

 

 

***  Stel je voor, je bent in je buurt aan het wandelen. Je komt bij het speeltuintje in jouw buurt en wat je daar ziet! Er ligt daar een heel bijzonder ei…  (laat kleuters vertellen waar hun ei precies lag; op de wip? Onder de glijbaan?)

Je ziet meteen dat het niet zomaar een ei is, een ei zoals dit heb je nog nooit gezien! Er komt vast geen kuikentje uit, en zelfs geen krokodil of insect, maar wat dan wel? (Wat is er zo bijzonder aan jouw ei? Hoe ziet het eruit?)

Je besluit het ei mee naar huis te nemen en er goed voor te zorgen. (Op welke manier zorg je voor je ei?)

De eerste dagen gebeurt er nog helemaal niets, maar gelukkig ben je geduldig en hou je vol goed voor het ei te zorgen. Op de derde dag gebeurt er iets! (Wat gebeurt er? Wat hoor, zie, ruik, voel je?)

En ja, dan het is zover! Het ei barst open, en wie of wat komt eruit?!!! ***

STOP!

Laat kinderen nog niet vertellen wat er uit hun ei komt. Moeilijk, maar ook spannend! Op dit punt krijgen ze het bijgaande blad, bij voorkeur uitvergroot op A3 formaat. Vraag de kleuters hun ei op zo’n manier te versieren dat je aan de buitenkant een beetje kunt raden wat erin zit. Dat kan met plaatjes, papier, verf, kleurpotloden, knutselmaterialen etcetera.

Met een ei 2

Eventueel kun je enkele voorbeelden geven, maar ervaring leert ook dat kleuters dit al snel na gaan doen of in de de lijn van het voorbeeld gaan werken, en dat is natuurlijk zonde! Voor het geval je zelf wel wat voorbeelden kunt gebruiken 😉 wat te denken van:

  • een roze ei met een gouden kroontje erop?
  • een ei bestempeld met letters?
  • een ei vol getekend met treinrails?
  • een ei beplakt met wol?

Uit geknutseld en getekend? Dan samen raden in de kring wat er uit de gemaakte eieren zou kunnen komen.

Veel plezier met deze les!

 

 

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *