Lesideeën

Ideeën voor lessen


Nóg een wetenschap&technologie les die past in het thema van de Kinderboekenweek: Reis Mee! Bijna ieder kind heeft wel een fiets. En anders zitten ze vast weleens achterop of ze gebruiken de fietsen op het schoolplein. Een mooi onderwerp uit de directe leefomgeving om eens verder te onderzoeken. In deze […]

W&T Fiets en Tandwielen


1
Dit keer wil ik je een voorbeeld laten zien van een cyclus Ontwerpend Leren. Ik maak voor deze les dankbaar gebruik van de ontwikkelde lesmaterialen van Wetenschapsknooppunt Zuid-Holland. Je vindt op deze website uitgewerkte lessen en lesvoorbeelden wetenschap&technologie voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Ook tref je er e-learnings […]

W&T Haas en Mol


Schooljaar 2019-2020 mag ik één dag per week als wetenschap&technologie leerkracht aan de slag. De eerste lessen zitten erop en het is echt genieten! Ik voer de lessen uit in vier instroomgroepen 1/2, twee 2/3 combinatiegroepen en één HB groep 2/3. Geweldig leuk om te zien hoe in deze verschillende […]

W&T lessen



In dit bericht lees je hoe je kunt starten met het 100-dagenrekenproject. Want dat is een héél goed idee voor elke kleutergroep én groep 3! Je bouwt op een leuke en eenvoudige manier een goed inzicht in de getallenlijn op. Voor zwakke rekenaars is dit geschikt als ‘pre-teaching’, ze hebben […]

Start 100-dagenproject


3
  Verwachtingsvol beginnen Slimme kleuters gaan vaak met hoge verwachtingen naar ‘school’. Het gaat eindelijk gebeuren! School! Dat betekent leren rekenen, lezen en nog veel meer. Eenmaal gestart in de kleutergroep, blijkt het lees- en rekenonderwijs er toch anders uit te zien dan de kleuter had gedacht of gehoopt. Uit […]

Starten met… letters!






In veel kleutergroepen staat regelmatig een letter centraal. In dit lespakket van www.slimmekleuters.nl lees je hoe je dit kunt uitbreiden naar een woord en vervolgens naar een zin. Met deze ZIN van de WEEK kun je allerlei oriënterende spelletjes doen in de kring. 5 minuutjes per dag is al genoeg! […]

De ZIN van de WEEK!



Recensie tijdschrift OKIDO OKIDO op de NOT Op de NOT kwam ik de stand van OKIDO tegen. Een tijdschrift over ‘kunst en wetenschap voor kids’, dat sprak me heel erg aan! Toen was het tijdschrift helaas alleen in de Engelstalige versie beschikbaar. Een leuke verrassing dus toen ik laatst een […]

Recensie kleutertijdschrift Okido



Meestal werk ik met een getallenlijn als ik het rekenbegrip van kinderen wil ontwikkelen. Toch is het ook weleens interessant om er een honderdveld bij te pakken. Je hebt op één blad een overzicht van alle getallen tot 100 en je kunt bijvoorbeeld patronen ontdekken. Leuk om mee aan de slag te gaan als je werkt met het 100-dagenrekenproject! Betekenisvolle getallen op het honderdveld […]

Tips voor het werken met een honderdveld



Nadat je 100 ( school-) dagen samen met de kinderen de tel heb bijgehouden volgt natuurlijk een 100-dagen feestje op de 100e dag van het schooljaar! Een greep uit de activiteiten (veel van de activiteiten heb ik samen met de kinderen bedacht en uitgevoerd) Zo kom je naar school als […]

En wanneer vier jij het ‘100-dagenfeest’?













Bijna alle kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong leren zichzelf in enige mate lezen tijdens de kleuterperiode. Sommigen lezen al vloeiend prentenboeken voor, anderen spellen nog de mkm-woordjes. Al deze kinderen begrijpen in meer of mindere mate het systeem dat erachter zit: symbolen herkennen, vertalen naar klanken en daarmee woorden en teksten […]

Heb je een kleuter die… al ( bijna) kan lezen?


Dit is een lastige! Bij kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong zie je vaak (maar uiteraard niet altijd…) dat zij al jong heel aardig kunnen tekenen. Al vroeg ontstaan er mensfiguren en worden er zelfs hele scenes getekend. Soms komt ook ruimtelijk inzicht naar voren in de tekening. Kijk maar eens naar […]

Heb je een kleuter die… mooi kan tekenen? (of juist ...