kruidnoten bakken, next level!


Mmmm, kruidnoten, ik kan er niet vanaf blijven!

Ik kwam dit geweldige filmpje tegen van Schooltv over de kruidnotenfabriek. Er zit een hoog tempo in, er komen allerlei interessante machines en apparaten in voor en het filmpje is volgepakt met informatie. Met de tips hieronder kun je het bakken van pepernoten in de klas dit jaar  voor je slimme kleuters een extra dimensie te geven!

 

Start

Open het gesprek met de kinderen over lekkers in de sinterklaastijd. Chocoladeletters, marsepein, pepernoten, boterletter, kruidnoten, mmmmm! Je zou graag eens kruidnoten bakken en je hebt een filmpje gevonden over hoe ze dat doen in de fabriek. Stel voor het samen te bekijken.

 

Kijkvraag 1:

Vraag de kinderen te onthouden welke ingrediënten er precies nodig zijn om kruidnoten te bakken.

Bekijk het filmpje: De kruidnotenfabriek

Vervolg: je kunt de ingrediënten direct in de groep inventariseren. Je kunt er ook voor kiezen om enkele kinderen tijdens de werkles een boodschappenlijst te laten stempelen of schrijven. Bekijk het filmpje daarna nog eens: hebben ze alles onthouden? Is het lijstje compleet?

 

Kijkvraag 2:

Vraag de kinderen goed op te letten welke verschillende machines er allemaal nodig zijn om de kruidnoten in de fabriek te maken.

Vervolg: inventariseer na afloop welke machines de kinderen hebben gezien: o.a. een gasoven, deegmachine, bewerkingsmachine, afweegmachine.

Je zou al die prachtige machines wel willen onthouden! Zouden de kinderen de machines kunnen namaken, tekenen of nabouwen? Bekijk het filmpje nog eens en vraag de kinderen heel goed te kijken naar de machines en te bedenken hoe ze deze zouden kunnen namaken. Daarna kunnen ze tijdens de werkles aan de slag met knutselmateriaal, in de bouwhoek of op een groot tekenvel.

 

Kijkvraag 3:

Vraag de kinderen wat ook alweer de volgorde was van het bereiden van de kruidnoten.

Vervolg: leg de tekeningen en foto’s van bouwwerken/knutsels uit de vorige opdracht op volgorde en hang ze op in de klas.

 

Kijkvraag 4:

Vraag of de kinderen hebben gehoord hoe lang de oven eigenlijk was?

Vervolg: de oven is wel 80 meter lang! Probeer met de kinderen uit te vinden hoe lang dat nu eigenlijk is. Introduceer de maateenheid ‘meter’ met de bordliniaal en maak samen een inschatting; Past de oven in de klas? Past de oven op het plein? Op een voetbalveld? Heb je de ruimte meet dan daadwerkelijk uit hoelang de oven is. De kinderen zullen vast onder de indruk zijn!

 

Tot slot ga je uiteraard lekker kruidnoten bakken in de klas. Recepten zijn er genoeg te vinden, bijvoorbeeld op Allerhande of Laura’s Bakery Ook bij het wegen van de ingrediënten, het eventueel verdelen en afwegen van de gebakken kruidnoten kun je je slimme kleuters betrekken. Eet smakelijk!

 

Sintcadeaus 2018

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *