Koningsdag


Alvast een idee voor volgend jaar: (past natuurlijk ook heel goed in het thema ‘Middeleeuwen’)

Aan alle onderbouwgroepen werd gevraagd een act te bedenken om aan elkaar te laten zien. Voor mij aanleiding om in de klas een filosofisch gesprek te beginnen:

Stel je voor dat niet Willen Alexander, maar JIJ Koning of Koningin mag zijn. En je mag vandaag 1 nieuwe regel bedenken. Wat zou het dan zijn?

Uit de reacties werd meteen duidelijk dat het hier niet om een doorsnee klas gaat. De kinderen in mijn groep maken zich regelmatig bezorgd om de wereld om zich heen. Regels die bedacht werden waren onder andere:

Dan ga ik zeggen dat er geen oorlog meer mag komen!
Je mag de natuur niet vervuilen.
Niet roken, want anders worden je longen zwart en kun je doodgaan.
Er mogen geen auto’s meer op de weg rijden, want dan kun je gewoon veilig naar de overkant.

Deze regels boden een schat aan gespreksstof, want natuurlijk moet je zo’n regel wel doordenken: Als er geen auto’s mogen rijden op de weg, wat heeft dat voor gevolgen? Hoe komen dan de zieken in het ziekenhuis, de spullen in de winkels en hoe bezoek je Oma?

We sloten af met een vrolijke noot: Als je nu nog 1 regel mocht bedenken die vooral heel erg leuk was voor jouzelf, wat zou dat dan zijn?

Gelukkig hadden ze maar een klein zetje nodig om hiermee aan de slag te gaan. Confetti met snoep en cadeautjes, je rijbewijs krijgen als je 4 jaar wordt, limonade uit de kraan en vooral: veel meer tijd om te spelen!

En de act? Kort maar krachtig: 10 prachtige Koningen en Koninginnen op een rij, die om de beurt hun regel uitspreken:

“Als ik Koning was, dan zou ik….”

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *