Heb je een kleuter die… het werk afraffelt? 1


Klinkt je dat bekend? Een kleuter met ‘haastige spoed’ die het werk afraffelt? Alles om maar zo snel mogelijk klaar te zijn! En dan dóór naar de volgende activiteit, want die is vast leuker, interessanter, nieuwer. Die haast kan iets te maken hebben met een hoge verwerkingssnelheid. Maar het zou ‘m ook kunnen zitten in de aangeboden opdracht, of in de nog vluchtige aandacht van het kind. Maar wat de oorzaak ook is, hoe ga je ermee om in de groep of thuis? Toen ik hier laatst een vraag over kreeg, heb ik wat tips op een rijtje gezet en die deel ik nu ook graag met jou!

De vraag: mijn kind maakt opdrachten snel en te slordig!

Via Instagram kreeg ik de volgende vraag:

“Ik volg je al een tijdje en ben super enthousiast over alle tips voor een slimme kleuter. Mijn dochter van 4 jaar valt hier ook onder. Nu heb ik een vraag. Doordat ze alles zo snel beheerst doet ze opdrachten vaak heel snel en soms ook slordig. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?”

Dit is een heel herkenbaar probleem. Kinderen die struikelen over hun woorden omdat ze sneller denken dan praten, zijn niet altijd de meest bedachtzame, geconcentreerde en zorgvuldige werkers.

Die snelle denkkracht is een groot talent, maar kan ook belemmerend werken. We willen op den duur dat kinderen netjes leren werken. Om zo rekenfouten te voorkomen. En om je werk goed na te kijken zodat je spellingfouten eruit haalt. Om teksten rustig door te nemen zodat je de juiste informatie eruit kunt halen. Sowieso is het fijn als je de tijd neemt om goed leesbaar te leren schrijven. Kortom, doordacht en zorgvuldig kunnen werken leer je al bij de kleuters en heb je later in je (school-) carriere hard nodig!

Uiteraard is het van belang dat het kind wél een passende opdracht krijgt. Heb je een kind in de klas dat het werk afraffelt, ga dan eerst na of het te maken kan hebben met het niveau van de opdracht. Of het soort opdracht. Observeer het kind in verschillende situaties. Zijn er ook werkjes waarbij het wél zorgvuldig werkt? Bijvoorbeeld als het kind zelf mag knutselen, aan het bouwen is of een techniekopdracht krijgt? Weet je zeker dat het werk passend is, dan heb je misschien iets aan de volgende tips:

Tips om het kind dat werk afraffelt te begeleiden

Tip 1:

Spreek vooraf 1 of 2 criteria af die belangrijk zijn voor deze opdracht, en ga die samen na afloop na. Het is voor een kind moeilijk om in het algemeen te letten op ‘slordig’ werken, maar bij een opdracht specifiek letten op ‘netjes plakken’ of ‘op de lijnen knippen’ kan natuurlijk wel.

Tip 2:

Bespreek dat er sneltrein werkjes zijn en fietswerkjes, of haas- en schildpad werkjes. (of verzin iets een vergelijking die precies aansluit bij de interesses) Dus: soms is het fijn en goed om lekker snel klaar te zijn, andere keren is het belangrijk aandacht te besteden aan je werk. Bespreek vooraf wat er voor de gevraagde opdracht nodig is.

Tip 3:

Knutsel een bril, dit is de ‘bril van de juf’ (of meester, papa of mama). Laat na afloop het resultaat bekijken met deze bril. Wat kan er nog beter of netter aan het werk?

Tip 4:

In het lespakket complimentenkaartjes vind je misschien ook complimenten die je kunt inzetten om zorgvuldigheid, doordachtheid of netheid te stimuleren. Bijvoorbeeld het kaartje ‘netjes werken’ of het kaartje ‘hoeveel sterren geef je jouw eigen inzet’.

Tip 5:

Laat een kind niet: werken tot het ‘werkje’ klaar is, en vervolgens wisselen naar een andere activiteit naar keuze. Als je dan een leuke activieit op het oog hebt, wil je zo snel mogelijk klaar zijn! Spreek dus een tijd af die sowieso aan de opdracht wordt besteed en zet een wekker of time-timer. Er is dan geen noodzaak om het snel af te hebben en iets leukers (?) te mogen gaan doen. Spreek bijvoorbeeld af een kwartier te gaan tekenen, of 10 minuten te gaan bouwen.

Tip 6:

Laat een kind éérst verrijkend of uitdagend werk doen. Als kind op niveau en met grote betrokkenheid heeft gespeeld of gewerkt, kun je daarna vragen of het een wat minder uitdagend maar noodzakelijk werkje doet. Bijvoorbeeld een activiteit voor ontwikkeling van de fijne motoriek.

Tip 7:

Leg uit wat verwerkingssnelheid is. Vertel erbij dat het een kracht is, maar dat je (net als met elke superkracht) moet leren om deze controleren. Jij moet er de baas over zijn!

De foto’s!

Tot slot toon ik je de foto’s. Leuk trouwens dat deze ouder ervoor gekozen heeft een Rekentekening te laten maken! Beide tekeningen zijn gemaakt door hetzelfde vierjarige meisje. De rechtertekening is gemaakt nadat er een aantal van de bovenstaande tips zijn toegepast.


Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Heb je een kleuter die… het werk afraffelt?