Echt iets voor Kerstmis! 1


20161207_170129

 

In de boekhandel kwam ik dit leuke prentenboek tegen, en ik vond het ‘écht iets voor Kerstmis!’ 😉

Ik heb het boek met plezier gelezen en er kringideeën, opdrachten en spelideeën bij bedacht. Veel van deze opdrachten doen een beroep op creatief denken, analyseren of logisch denken, of hebben een link met filosofie. Kortom, genoeg ideeën om de slimme kleuters in je groep uit te dagen in deze kerstperiode!

 

Het verhaal

Het is bijna Kerstmis. De Koning koopt op de markt een grote rol rode stof en laat daarvan een mantel maken voor zijn Prinses. Prachtig! Het bundeltje stof dat over is laat hij bij de achterdeur van het paleis leggen.

Het bundeltje stof wordt het gevonden door het dienstmeisje, dat er een mooi rood jasje voor haar moeder van maakt. Echt iets voor Kerstmis! Het bundeltje stof dat over is, legt zij bij haar achterdeur.

Daar wordt het achtereenvolgens gevonden door een Dorus Das, die een geweldige rode hoed maakt voor zijn vader. En door Edward Eekhoorn die rode handschoenen maakt voor zijn vrouw. Tot slot maakt Milly Muis van het laatste stukje stof een sjaaltje dat precies goed is voor haar zoontje Billy…

 

Introductie en verhaal

Introduceer iets dat voor jou bij Kerstmis hoort. Misschien steek je een kaarsje aan, hang je kerstversiering op, of vertel je dat iemand iets heel aardigs voor je heeft gedaan. Besluit met de opmerking ‘Dat is écht iets voor Kerstmis!’

Vraag daarna aan de kinderen: ‘Wat vinden jullie écht iets voor kerstmis?

Vraag ze een kleine tekening te maken. Snijd hiervoor bijvoorbeeld blaadjes van een half of kwart A4. Terug in de kring kun je de tekeningen met de kinderen ordenen. Maak er een mindmap van en hang deze op in de klas. Voeg eventueel nog dingen toe aan de mindmap die niet zo gemakkelijk te tekenen zijn: gezelligheid bijvoorbeeld, of ‘iemand helpen’

Lees nu het verhaal voor.

Stop nadat Dorus Das het bundeltje stof heeft gevonden. Wat zou hij er van maken? Vraag dit ook als Edward Eekhoorn en Millie Muis het hebben gevonden, wat kunnen zij er nog van maken?

Tip: vertel het verhaal met een groot vel rood papier bij de hand. Knip steeds de genoemde kledingstukken uit het blad, zo zien de kinderen de ‘lap’ steeds kleiner worden…

Besluit met te vragen wat wie nu het mooiste cadeau heeft gekregen. Zou iemand van cadeau willen ruilen? Waarom niet? Stip ook aan dat het fijn is als iemand iets speciaal voor jou heeft gemaakt, dat maakt het bijzonder!

 

In de Hoeken

Leg in de huishoek een grote rode lap neer. Laat kinderen dit naar eigen inzicht in hun spel gebruiken.

Leg in de knutselhoek een doos met rode lapjes, rode wol, vilt, veertjes, linten, rode knoopjes etc. Wat kunnen de kinderen hiervan maken?

Laat kinderen in de ontdekhoek allerlei rode voorwerpen verzamelen. Kunnen ze deze voorwerpen leggen van licht naar donker?

Natuurlijk kun je verder allerlei kerstactiviteiten prima in de hoeken inpassen. Kijk eens op mijn Pinterest pagina voor ideeën!

 

Verhaal samenvatten in een schema

Lees het verhaal nogmaals voor. Vraag de kleuters goed op te letten:

  • Wie vindt de lap?
  • Wat maakt hij of zij van de lap?
  • Voor wie is het cadeau?
  • Hoe wordt het ingepakt?

Vouw een schildervel zo, dat je 6 rijen van 4 vakken krijgt. Schrijf in de bovenste vakken:

Wie-Wat-Voor Wie-Hoe

Maak samen de eerste rij in orde:

de Koning- een mantel- de prinses- gouden pakpapier en een zilveren strik

Je kunt natuurlijk stempelen of schrijven, maar het is ook mooi om het vertelschema visueel te maken en in elk vak te laten tekenen of plakken om wie of wat het gaat! Voor de hoofdfiguren uit het boek kun je dit knipvel gebruiken:

scan005

Wie probeert het verhaal te vertellen aan de hand van het schema?

 

Taalactiviteit: alliteratie

Bespreek met de kleuters de namen van de dieren: Dorus Das, Edward Eekhoorn en Milly Muis. Wat valt op? Leg de kleuters het begrip alliteratie uit. (Ja, inderdaad met dát woord ;-))

Er zijn nog meer dieren in het bos, Beer, Vos en Haas. Hoe zouden zij heten? Kunnen de kleuters een mooie naam verzinnen met dezelfde beginletter? Kunnen ze nog meer dieren bedenken?

Laat de kleuters dit verwerken. Download het bijgevoegde blad of maak er zelf één. Laat de kleuters hun dier schilderen en de naam erbij (na-) schrijven of stempelen.

scan004

 

Taalactiviteit: Woordenschat

In het verhaal komt de volgende zin steeds terug:

Hij begint te knippen en te rijgen en te naaien en te zomen.

Bespreek in de kring wat deze begrippen betekenen en demonstreer deze door bijvoorbeeld een eenvoudige sok van vilt te maken, met de hand of met een naaimachine.

Misschien een idee om met de kinderen ook een kerstsok te maken? Laat ze 2x een sok uitknippen van vilt, laat deze op elkaar ‘rijgen’ en vraag een handige moeder om deze (als het kan ín de klas) te naaien!

Nu je toch bezig bent met de woordenschat, wat zit er allemaal in een naaimandje? Een speldenkussen, naalden, spelden, klosjes garen, een vingerhoed etc. Maak er eventueel naamkaartjes bij.

 

Onderzoeken

Hoe zitten kledingstukken eigenlijk in elkaar? Zorg voor een aantal oude kledingstukken (mooie gelegenheid om je doos met ‘reservekleding’ eens uit te zoeken!)

Bekijk samen met de kleuters hoe de kleding in elkaar zit. Is het kledingstuk gemaakt uit 1 stuk? Of zijn er verschillende lapjes aan elkaar genaaid? Waar zie je naden? Waar zie je zomen? Geef kinderen een tornmesje en laat ze een kledingstuk uit elkaar halen. Zo ontdekken ze hoe hun kleding in elkaar zit.

Vraag aan ouders naaipatronen en naaitijdschriften, en laat de kinderen de gekleurde lijnen volgen. Kunnen ze uitvinden wat voor kledingstuk het zou kunnen worden?

 

Filosofie: wat is geven?

Praat met de kleuters over geven. Wat kun je allemaal geven? Bedenk met de kleuters materiële dingen ( cadeautjes!) en niet materiële dingen (een kusje, een compliment) Praat door en gebruik bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Wat is geven?
  • Wat kun je geven?
  • Geef je liever een cadeau, of liever een knuffel?
  • Is geven leuk?
  • Wat is leuker, geven of krijgen?
  • Mag je alles weggeven?
  • Wat zou er gebeuren als niemand meer zou geven?
  • Wat zou je nooit willen weggeven?

 

Voor de viering

Na het werken met en over dit prentenboek laat je de beginvraag nog 1x terugkomen:

Waarvan zeg je nu: ‘dat is écht iets voor Kerstmis!’

Verzamel de uitspraken van de kinderen en kies een mooie variatie. Laat deze kinderen naar voren komen tijdens de viering en hun zin vertellen. Herhaal vervolgens met de hele groep: ‘Dat is écht iets voor Kerstmis!’

Een groene kerstboom met lichtjes erin…                Dat is écht iets voor Kerstmis

Een mooie tekening maken voor Opa…                    Dat is écht iets voor Kerstmis

Met de hele familie lekker eten…                              Dat is écht iets voor Kerstmis

Samen kerstliedjes zingen…                                      Dat is écht iets voor Kerstmis

Een kaarsje aansteken…                                             Dat is écht iets voor Kerstmis!

Veel plezier!

 

 

 

 

 

 

 


Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Echt iets voor Kerstmis!