Doe meer met… verti-blocs


0420981

Of met andere blokjes natuurlijk…

  • Leg uit wat een plattegrond is. Laat kleuters in een deksel van een schoenendoos een plattegrond maken van zijn slaapkamer; waar staat je bed, kast, tafel? ( analyseren)
  • Werk met bovenaanzichten. Geef met een getal aan hoe hoog de kolom moet worden. Laat de kleuters ( zonder te bouwen?) een 3D opdrachtenkaart weergeven in een bovenaanzicht. (analyseren)
  • Laat de kinderen zelf een bouwsel ontwerpen en dit weergeven in een bovenaanzicht (analyseren)
  • Laat de kinderen een opdrachtenkaart in spiegelbeeld nabouwen. Natuurlijk controleren met een spiegel! (analyseren, evalueren)
  • laat de kinderen eerst bedenken alle blokjes klaarleggen die ze nodig hebben. Je kunt ook vragen hoeveel ze er totaal nodig hebben. Dan bouwen en kijken of het klopte! (gecijferdheid, analyseren) Laat eventueel de kaarten nog van weinig naar veel blokjes ordenen.
  • Twee kleuters werken samen, tussen hen is een schot geplaatst. Een van beiden heeft een opdrachtkaart, bouwt deze na en verwoordt wat hij doet. De ander probeert mee te bouwen. Daarna gaat het schot weg: dezelfde bouwsels? Wat ging er goed, wat ging er mis? (analyseren, evalueren)
  • Een wedstrijdje: 1 opdrachtenkaart wordt neergelegd. Wie hem het eerst heeft nagebouwd zegt STOP! Samen controleren de kleuters  of het klopt. Zo ja, dan heeft de kleuter die als eerste klaar was, deze kaart gewonnen. Variant: geef er een zandloper bij. Kun je de kaart maken binnen de tijd?
  • Maak een tegelvloer met de verti-blocs, maak een mooi (zich herhalend) patroon.
  • Twee kleuters werken samen. Zij hebben 1 opdrachtenkaart. Om beurten gooien ze met de dobbelsteen. Ze mogen net zoveel blokjes bouwen als ze ogen hebben gegooid. Wie het laatste blokje kan plaatsen wint de kaart. Dit daagt uit tot allerlei rekenuitspraken: hoeveel blokjes moeten er nog, wat moet je gooien om de winnaar te zijn! (analyseren, evalueren)
  • Motorische uitdaging: laat eens bouwen met een grote pincet, of met handschoenen aan, met 1 hand, etc.
  • Teken het bouwwerk na van zoveel mogelijk verschillende kanten. Of keer het om en maak vooraf foto’s. Vanaf welk standpunt is de foto gemaakt? (analyseren)
  • Combinatoriek: De kleuter gebruikt steeds 1 rood, 1 geel, 1 groen en 1 blauw blokje. Hoeveel verschillende bouwsels kun je hiermee maken? Eerst laten raden en het getal opschrijven! Het zal ze verbazen hoeveel mogelijkheden er zijn. ( analyseren, evalueren, creëren)
  • Maak de letters van je naam met blokjes ( creëren, analyseren)
  • Maak (met meerdere kleuters samen) een groot bouwwerk door opdrachtenkaarten te combineren. ( creëren)
  • Samenwerken: Leg 6 of 8 opdrachtenkaarten neer. 1 van de kleuters gaat een kaart nabouwen, zonder te zeggen welke. De ander probeert zo snel mogelijk te raden welke wordt nagebouwd. Goed geraden, dan samen het bouwsel afmaken. Dan de gebruikte kaart wegleggen en er een nieuwe voor in de plaats leggen. Laat de Slimme Kleuters het elkaar zo moeilijk mogelijk maken tijdens het bouwen. Bijvoorbeeld door eerst de hoogte in te gaan. (analyseren)

 

 

 

Heb je deze uitgave al?

In één pakket vind je de beste ideeën bij 12 verschillende ontwikkelingsmaterialen op handzame kaarten op A5 formaat.

Je kunt zelf bepalen hoe je deze gebruikt: maak er een waaier van, of juist een boekje voor de kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.

Voor maar €7,95 mag je dit in alle groepen op jouw school gebruiken!

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *