Doe meer met… gehoorkokers


De laatste in de serie: Werken met ontwikkelingsmaterialen volgens de taxonomie van Bloom voor extra uitdaging… En ja, zelfs met gehoorkokers kun je heel wat uitdagende opdrachten verzinnen!

IMG_0756

 

  • Laat de kokers op volgorde van gewicht zetten. Eerst schatten, dan controleren met een balans. (analyseren, evalueren)
  • Zoek bij lke koker een voorwerp van precies hetzelfde gewicht. Laat controleren met de balans. (analyseren, evalueren)
  • Hoorspel! Laat de kleuters een verhaaltje bedenken waarbij ze de geluiden van de kokers gebruiken (analyseren, creëren)
  • Zelf maken: laat kinderen zelf hoorkokers maken door busjes/blikken/rolletjes/kruidenpotjes te laten vullen met allerlei materiaal. ( creëren)
  • Memory: zet de kokers in een patroon op tafel. Een kleuter mag met 2 kokers schudden. Zijn ze hetzelfde, dan heb je een setje. Zo niet dan zet je ze terug. Wie heeft de meeste setjes? ( geheugen, analyseren)
  • Maak alternatieve hoorkokers waar je 1 voorwerp in doet. Bijvoorbeeld een knikker, een autootje, knuffeltje, een sleutel, geld, niets… Nummer de kokers en laat de kinderen raden wat er in kan zitten. Welke weet je echt zeker? Hoe weet je dat? Laat kinderen met elkaar discussiëren over de inhoud! Aan het eind van een week/maand open je de kokers in de kring ( analyseren, evalueren)
  • Experiment: zouden alle kokers op dezelfde manier rollen? Of zorgt de inhoud ervoor dat er verschil is tussen de kokers? Welke zou het snelst gaan? Laat de kleuters een voorspelling doen en een manier bedenken om hun voorspelling te controleren. ( bijvoorbeeld; laat de kokers rollen van een hellend vlak, hoe ver rolt elke koker?) Evalueer daarna de voorspelling. ( evalueren, voorspellen, analyseren)
  • Vraag de kleuters goed naar het geluid van de gehoorkokers te luisteren. Kun je dit geluid namaken met je mond? Welke letters hoor je? Misschien hoor je sssj, sssj of Kgg Kgg. Laat de kleuters deze ‘geluiden’ stempelen. ( analyseren, geletterdheid)
  • Geluiden verzamelen: Laat de kinderen geluiden verzamelen. Ze kunnen plaatjes knippen uit tijdschriften of tekeningen maken. Ze kunnen met een symbool aangeven of ze het geluid mooi/fijn vinden of niet. Of, als de kleuter al kan schrijven, met een woord weergeven hoe ze het geluid ervaren. Is het geluid scherp, naar, prachtig, geweldig, droevig, zacht etc. Stimuleer ze om voor ieder geluid een ander woord te bedenken.
  • Echo: Voor een tweetal. Elk tweetal heeft dezelfde kokers voor zich staan ( begin met 2, later drie of meer) Een van de twee laat een patroontje horen door te schudden met de kokers. De ander is de echo. Als het goed gaat, laat de kinderen dan ruggelings tegen elkaar zitten, of blinddoek 1 van tweeën! ( analyseren, creëren, evalueren)
  • Componeren: Laat kinderen een muziekstukje maken. Je kunt per koker een symbool laten bedenken ( grafische notatie) of werken met getallen of kleurtjes. (Natuurlijk wil je dat voor de andere spelletjes de kokers niet zijn gemerkt. Werk daarom bijvoorbeeld met washi-tape, dat kan er gemakkelijk weer af.) De kinderen noteren of tekenen hun muziekstukje op een hoedenstrook. Kunnen ze het vervolgens naspelen?

 

 

Blij met deze ideeën?

Dan is deze uitgave vast iets voor jou!

In één pakket vind je de beste ideeën bij 12 verschillende ontwikkelingsmaterialen op handzame kaarten op A5 formaat.

(digitale download, zelf uit te printen).

Voor maar €7,95 mag je dit in alle groepen op jouw school gebruiken. 

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *