Camping plattegrond! 1


Wij hebben nog drie schoolweken te gaan! Maar in de klas hebben we alvast vakantievoorpret met het thema ‘vakantie’ van IPC. We hebben het vooral over de Camping. Natuurlijk staan er tentjes in de klas, er is een receptie ingericht en je kunt lekker wat eten in het restaurant. In de folders bij de receptie kun je op zoek naar een leuk uitstapje. Maar hoe vind je eigenlijk een leuke camping? Een goede reden om met een camping plattegrond aan de slag te gaan! Lijkt je dat ook een zinvolle en uitdagende activiteit? Lees dan even mee. Ik heb de les voor je uitgeschreven. Naar de plattegronden zul je zelf moeten Googlen, die kan ik vanwege copyright niet voor je klaarzetten. Veel plezier!

Start in de kring:

Vertel de kinderen dat je in de vakantie graag wil gaan kamperen. Je kunt alleen niet zo goed kiezen welke camping de leukste is. Kunnen de kinderen je helpen?

Elk tweetal krijgt een plattegrond van een kleine camping (Ik zocht op Google 6 verschillende plattegronden van campings, zodat er wat te vergelijken valt). Op het digibord zet ik een luchtfoto van een willekeurige camping klaar.

Mogelijke vragen bij het bekijken van de camping plattegrond:

Analyseren:

  • Wat zie je allemaal op jouw camping?
  • Waar kun je je tent zetten?
  • Kun je ook in een huisje logeren?
  • Is er een zwembad, of een rivier, of natuurwater?
  • Waar kun je naar het toilet gaan? Hoe zie je dat?
  • Is er een speeltuin op de camping? Hoe zie je dat?
  • Zie je cijfers? Letters? Symbolen?
  • Wat betekenen de symbolen op jouw kaart?
  • Hoeveel standplaatsen heeft jouw camping?
  • Kun je met je vinger laten zien hoe je van het zwembad naar het toiletgebouw kunt lopen? En nu naar de receptie? En nu naar de speeltuin?
  • Zijn er bomen op jouw camping? Waarom zouden er plekken met en zonder bomen zijn?
  • Zijn er dieren op jouw camping?
  • Ik laat nu een luchtfoto zien van een camping. Kan dit jouw camping zijn? Waarom wel of niet?

Evalueren:

  • Waar zou jij je tent willen zetten op deze camping? Waarom?
  • Vergelijk met de camping van een ander tweetal: welke camping zou het leukst zijn? Waarom?
  • Wat zou je graag willen hebben op jouw lievelingscamping?
  • Op sommige campings mag je auto bij je tent staan. Op andere campings mag dat niet. Wat vind jij beter?

Creëren:

Vertel de kinderen dat je het nog steeds lastig vindt om te kiezen, kunnen de kinderen misschien de allerleukste camping die er bestaat ontwerpen?

Zorg per viertal voor een groot groen vel papier. Zorg voor voldoende gekleurd papier (bijvoorbeeld groen voor bomen en blauw voor water) en tekenpapier (om zelf symbolen te kunnen tekenen) Leg verder teken/schrijf/stempelmateriaal klaar.

  • Ontwerp je lievelingscamping!
  • Bespreek met elkaar wat er in ieder geval op de camping moet zijn. Denk bijvoorbeeld aan een toiletgebouw.
  • Bedenk dan wat je nog erg leuk en tof zou vinden op jullie camping.
  • Maak van de bijzondere dingen die je op de camping wilt symbolen of tekeningen.
  • Leg alles op een groot vel papier en schuif tot alles goed ligt.
  • Plak alles vast.
  • Bedenk nu nog een naam voor jouw camping en schrijf of stempel deze erbij.
  • Vertel in de kring over jullie camping.

Fijne vakantie alvast!

Cora Hansen


Geef een reactie

Een gedachte over “Camping plattegrond!

  • Ingeborg Bouwman

    Dit was een superleuke lessenserie. De kinderen die echt geïnteresseerd werden hebben 2 weken rondom de camping gewerkt. Elke keer Werd de de camping nog uitgebreid met dingen die erbij pasten.