Busy Boxes


 

Busy Boxes of Busy Bags

Hebben de kleuters en jij regelmatig nét wat tijd over? Te kort om ontwikkelingsmateriaal uit de kast te halen of in een hoek aan de slag te gaan, maar te lang om te ‘wachten’ of steeds weer te lezen uit dezelfde boekenmand?

 

De ervaring met slimme kleuters in de groep leert, dat zij op dit soort overgangsmomenten al snel ‘vervelend’ gedrag gaan vertonen. Wanneer je niets aanreikt om hun brein bezig te houden, zijn ze creatief genoeg om zelf iets te bedenken 😉 Goed dus om op zoek te gaan naar ideeën om kinderen ook op dit soort momenten een zinvolle en uitdagende activiteit te bieden.

 

Precies daarvoor is er een handige oplossing overgewaaid uit de Verenigde Staten: Busy Bags, of Busy Boxes. Het gaat om kleine doosjes of zakjes gevuld met een zinvolle activiteit, waarmee kinderen 10 minuten of langer aan de slag kunnen. Ideaal voor in elke klas!

 

Werk je met een continu-rooster? Dan zijn ze uitermate handig om in te zetten na de lunch. Kinderen die klaar zijn met eten mogen een Busy Box pakken en kunnen aan de slag.

 

Er zijn in mijn klas Busy Boxes met motorische oefeningen, bouwkundige uitdagingen, kleine puzzels, natuurlijk materiaal om te sorteren, onderzoeken en patronen te maken, spelletjes voor 2-tallen, en nog veel meer.

 

Hoe zet je dit op? Hier volgt een stappenplan!

Stap 1:

Koop bij Ikea 8 sets Glis- bakjes, ze gaan per 3 stuks a €2,49 euro. Je investeert dus 20 euro voor 24 bakjes.
Budget-plan B: natuurlijk kun je ook schoongemaakte boterkuipjes o.i.d. gebruiken.

Stap 2:

Kijk eerst eens rond in je huisraad of in de klas. Welke reeds aanwezige materialen kun je gebruiken voor een busy box? Ik bleek het volgende al in huis te hebben:

– een stuk klei: letters van je naam kleien
– een houten constructie: bouw een voertuig
– een los setje mozaïek en een kleine spiegel: leg een symmetrisch figuur
– een doos vol oude sleutels: sorteer en tel!
– een pot met munten uit allerlei vakantielanden: sorteren, tellen, rubben
– aantal fossielen en mineralen met kaartjes en een vergrootglas: onderzoeken, verwonderen
– stempels van snorren: snor stempelen en gezichtje erbij laten tekenen
– 8 paaskuikentjes en een blinddoek: 1 kind verstopt ze in de klas, de ander zoekt
– Plastic dino’s: namen laten opzoeken/ stempelen of gewoon spelen
– Memory-spel: memory spelen
– Een letterpuzzel: maak de giraf en gebruik eventueel het a-b-c-lied erbij

Stap 3

Maak vervolgens van alledaagse spullen in de klas de volgende serie busy boxes:

– Een schaartje en knippatronen (even tekenen)
– Magneet, diverse spulletjes en een groen en een rood gelamineerd kaartje: eerst voorspellen, dan uitproberen wat wel/ niet magnetisch
– Een dobbelsteen en zo’n 30 knopen o.i.d.: speel met 2 kinderen, je mag zoveel knopen pakken als je ogen gooit. Ga door tot de knopen op zijn, wie heeft de meeste?
– Wattenbolletjes, rietjes en papieren tape: maak een weg met tape op tafel, blaas het wattenbolletje over de lijnen.

Stap 4

Klein beetje geld om in de busy boxes te steken? Denk dan aan de volgende dingen:

– Basic doosje Lego, hier zit een bouwboekje bij, je kunt verschillende dingen maken uit 1 set
– Wikki Stix, ideaal speelgoed, geeft geen rommel en ze kunnen er zeer creatief mee zijn! Zie filmpje  Klein setje voor ongeveer €3,50
– Bouwstokjes, nu 150 stokjes voor €1,10 bij www.Joeppie.nl
– Bij Action nu te krijgen: een kleurenmengbril, waar je verschillende kleuren glazen achter elkaar kunt plaatsen. Ineens is de wereld rood, oranje, geel, groen of blauw!
– Ook nu bij Action: Een puzzel waarbij je mensen kunt samenstellen uit hoofden/ bovenlichamen en benen. Je kunt het ‘goed’ doen of juist grappig maken.
– Sla ook zeker de kringloopwinkel niet over. Hier vind je vaak spellen met losse letters om te gebruiken (van bijvoorbeeld scrabble of boggle) of kleine puzzels, kleine spellen zoals domino of memory waarvan je de kaartjes los kunt gebruiken etc.

Stap 5:

Denk na over wanneer en hoe je ze wilt inzetten. Tips:

– Houd de Busy Boxes een beetje bijzonder. Gebruik ze bijvoorbeeld alleen na de lunch. Of op bepaalde dagen bij de inloop. Of als je een keer een kwartier over hebt als ‘bijzondere’ oplossing.
– Denk erover na of ze van box mogen wisselen. Ik denk dat kinderen intensiever werken, meer oplossingen bedenken, preciezer kijken, als ze weten dat ze niet mogen wisselen!
– Wil je bijhouden wie met welke box heeft gewerkt? Je kunt ze met een merkstift nummeren en een matrix maken met namen en de getallen op de busy boxes. Maar het hoeft niet…

Stap 6

Wissel regelmatig de inhoud van je Busy Boxes. Nu je eenmaal begonnen bent zie je vast overal mogelijkheden! Bewaar de inhoud die je tijdelijk niet gebruikt in zip-lockzakjes, je kunt ze dan eenvoudig weer tevoorschijn halen. In het volgende bericht heel veel ideeën voor de inhoud van de Busy Boxes!

 

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *