Combinatoriek thema dieren


Hé, daar loopt een Vino!

combinatoriek

Een van mijn favoriete denk-uitdagingen: combinatoriek! De les waar je over leest in dit blogartikel komt uit ‘De grote Rekendag” van 2011 van het Freudentahl instituut van Universiteit Utrecht. In deze les gaan kinderen dieren combineren tot een nieuw dier.

Combineren maar

Zo wordt een vis gecombineerd met een dino een ‘vino’ of een ‘dis’ Naast een rekenkundig aspect komt dus ook lezen en schrijven (en fijne motoriek) aan bod. Je kunt de benodigde beschrijving van de les en werkbladen downloaden via de volgende links. Het project is uitgebreider dan de les die ik er nu uitpik, ga dus op zoek naar opdracht 1 met bijlage 4.

http://www.fi.uu.nl/toepassingen/03351/documents/1-2.pdf

http://www.fi.uu.nl/toepassingen/03351/documents/1-2_bijlagen.pdf

 

Combinatoriek

Vragen rondom combinatoriek vormen echt een puzzel voor slimme kleuters. Denk er wel aan dat je deze kleuters verdiepende vragen stelt. Laat ze, voordat je praktisch aan de slag gaat, eerst nadenken over de mogelijke combinaties.

Hoeveel verschillende dieren kun je maken met twee dieren? En hoeveel als je er nog één dier bij krijgt? En wanneer er een vierde bij komt?

Door eerst te laten voorspellen en daarna pas de opdracht uit te laten voeren vraag je meer denkkwaliteit van deze kleuters. Je kunt het een en ander misschien verduidelijken met een schema, of met concreet materiaal zoals gekleurde blokjes.

Uitbreiding

Je zou deze les nog kunnen uitbreiden op de volgende manieren:

  • Er zijn naamkaartjes gevonden van nog meer bijzondere dieren. Wie heeft een idee hoe deze dieren eruit kunnen zien? Uit welke twee dieren zijn ze gemaakt? Bijvoorbeeld een woes en een pesp, of een deeuw en een luif…
  • Kunnen de kleuters raadsels zoals hierboven maken?
  • Laat de kleuters compleet nieuwe dieren samenstellen door zelf te tekenen/ schilderen.
  • Of probeer dierentijdschriften in te zamelen zoals PiPaPanda of een WNF tijdschrift. Laat de kleuters door middel van knippen en plakken een heel nieuw dier maken. Natuurlijk bedenken ze een nieuwe naam!
  • Vraag kleuters die al aardig kunnen schrijven hierbij een informatiekaart te maken: In welk gebied leeft jouw dier? Wat eet hij? Maakt hij een nest of een andere hol o.i.d.? Wat voor geluid maakt jouw dier?

Geef een reactie