Doe meer met… Tel-Wel / Tello/ Tellen tot 10


IMG_0758

Iedereen heeft wel een telspel in de klas liggen. Of het nu Telwel, Tello, tellen tot 10 is, of een andere kist met ontwikkelingsmaterialen. Veel kleuters met een voorsprong tellen al goed, zelfs voordat ze naar school gaan. Niet zelden kennen ze de telrij van voor tot achter en ze herkennen de getalsymbolen. Ook vingerbeelden en dobbelsteenbeelden kennen geen geheimen meer voor ze. Het spelen met ontwikkelingsmateriaal op het gebied van tellen, brengt deze kinderen niets nieuws. Hoe bedenk je tóch uitdagende opdrachten bij een telspel? Goed nieuws, er staan er hieronder al een heleboel!

Uitdagende opdrachten met een telspel om alleen te doen:

  • Laat de kleuters met de dopjes dobbelsteenbeelden na leggen. Dobbelstenen gaan maar tot 6. Kunnen ze zelf patronen bedenken voor de getallen 7, 8 en 9? (creëren, analyseren)
  • Laat de kinderen op een groot vel sommen leggen met de kaartjes. Het antwoord wordt gestempeld. Je kunt de kaartjes hiervoor kopiëren, zo kunnen ze gemakkelijk worden opgeplakt. (gecijferdheid)
  • De kleuter wandelt met de getallenkaartjes door de klas en zoekt naar een patroon bij dat getal. Bijvoorbeeld: in een eierdoos kunnen 6 eitjes, een bril heeft 2 glazen. Alle vondsten worden netjes neergelegd: foto! (analyseren)
  • Bedenk/ zoek bij elk getal een woord van evenveel letters (geletterdheid, analyseren)
  • Hoeveel dopjes zijn er eigenlijk in de doos. Van alle kleuren evenveel? Laat de kleuters alle dopjes rangschikken ( handig tellen) en evt. weergeven in een getekende grafiek. (analyseren, evalueren)
  • Heel fijn voor de motoriek: laat de kleuters elk cijfer maken met klei. Daarna laten controleren a.d.h.v. de getalkaartjes: zijn de cijfers goed gevormd? Geen omkeringen? (motoriek, evalueren)

Opdrachten om samen te doen:

  • Laat de kleuters zelf een spelletje bedenken met de materialen uit de doos. Geef er een dobbelsteen bij. (creëren)
  • Wie heeft de hoogste? Voor twee kleuters: ieder heeft een stapel getalkaartjes. Dat mag voor elk een ander setje zijn; bijv. de een heeft de vingerbeelden, de ander de getallen. De stapels liggen omgekeerd. Beide kleuters draaien het bovenste kaartje om. Wie heeft het hoogste getal? Die krijgt beide kaartjes en legt deze apart. Wie heeft op het laatste de meeste kaartjes? (analyseren, gecijferdheid)
  • Telefoon! Voor een tweetal Slimme Kleuters: laat 1 kleuter een telefoonnummer opschrijven/stempelen met de kaartjes. Hij seint dit met vingerbeelden naar de andere kleuter (leuk om ze dit ook echt op een afstandje van elkaar te laten doen) deze schrijft/stempelt ze op. Daarna vergelijken. (analyseren, gecijferdheid)
  • Telefoon: Meer uitdaging? Laat een getal van 3, 4 of 5 cijfers eerst helemaal doorseinen. Daarna mag het pas worden gestempeld/ genoteerd. Creatief vervolg: laat de kleuters bedenken van wie deze telefoonnummers kunnen zijn. Roodkapje? De koning? Ze schrijven of tekenen dit erbij. (geheugen, creëren)
  • Torentje Buskruit: Voor een tweetal: Er wordt eerst een torentje gebouwd van 10 blokjes. Om beurten mag je er 1, twee of drie wegnemen. Je mag zelf weten hoeveel je er pakt in jouw beurt. Als het je lukt om in jouw beurt het laatste blokje te pakken, heb je gewonnen. Aantal keer herhalen zodat ze tactieken gaan ontwikkelen. Daarna vervolgen met bijv. 12 en 15 blokjes. (analyseren, evalueren)
  • RekenRaadsels: Voor een tweetal. Er liggen 10 dopjes/pionnen. De ene kleuter sluit de ogen. De ander neemt er enkele weg. De eerste kleuter doet de ogen open en raadt/rekent/telt hoeveel er weg zijn. Natuurlijk kun je dit ook doen met andere getallen. (analyseren, evalueren)

Blij met deze ideeën?

Dan is deze uitgave vast iets voor jou!

In één pakket vind je de beste ideeën bij 12 verschillende ontwikkelingsmaterialen op handzame kaarten op A5 formaat.

(digitale download, zelf uit te printen).

Voor maar €7,95 mag je dit in alle groepen op jouw school gebruiken. 

Geef een reactie